péntek, december 17, 2010

Gyerekkori ízemlékek-Tepertő




Ettetek gyerekkorotokban tepertőt?
És mostanában?
Melyik volt jobb?
Már persze ha nem házi vágásból,hanem boltiból jutottatok hozzá.
Persze ez sem garancia a jó tepertőhöz való jutáshoz,mert ahány ház annyi szokás.

Azt vettem észre,hogy mostanában{elég régóta}nem lehet normális tepertőhöz jutni a kereskedelemben.Vagy teljesen kiszárított,kavicsszerű,szájpadlásnyűvő kézifegyver,vagy nyúlós,elharaphatatlan kollagénhalmaz.Vagy egyszerűen a sült bőrt tisztelik meg a tepertő státusszal.

Vagyis nem jó.

Gyerekkoromban anyuék fizetéstájt mindig szert tettek kb.10 kg hátszalonnára+ némi hasaljára{ebből volt az isteni pörc,mindig ez fogyott el először}este 5-re hazaértek,6-tól meg kezdődött a buli.Éjfélkor vagy hajnali egykor szóltam anyunak,hogy lehet jönni szűrni,szűrtek is,mint a kisangyal és a tepertő reggel 8-kor ott kellette magát frissen-ropogósan,langyosan az asztalon,arra várt csak hogy sóval jól megszórják,rákerüljön egy szép darab szintén langyos,foszlós kenyérdarabra,némi lilahagyma társágában,hogy aztán sűrű sóhajtások közepette eltünjenek a süllyesztőben.

Na,ilyen tepertő nincs sehol.

Ropogós,mégis omlós,belül szép halványrózsaszín húsréteggel,1 hét után is ugyanolyan finom tepertő..

Le is mondtam róla,mígnem a férjem{aki néha azért eltalálja a tutit}beállított 6 kg szép hátszalonnával és nem volt kérdés hogy mi lesz belőle.

15 éve nem csináltam tepertőt,izgultam is,mert el kell találni azt a pillanatot,amikor a tepertő már nem zsíros de még nincs is túlsülve.
Mert a határvonal nagyon kicsi.





Tepertő
  • 6 kg hátszalonna
  • 1 dl tej
A zsírnakvalót kb.7*7 cm-es kockákra vágjuk és egy nagy lábasban,melynek kb.3/4-ig ér a szalonnakocka,odatesszük sülni közepes lángon,lángelosztón{fontos,hogy mindig egyenletes hő érje}.Szinte állandóan kevergetjük,amíg annyi zsírt nem enged magából,hogy a tepertődarbaok szinte úszni tudnak benne,lebegnek a forró zsiradék tetején.Ekkor csak elég néha megkavarni,óvatosan,hogy nehogy összetörjük a tepertőt.A vége előtt kb.10-15 perccel beleöntjük a tejet.Kb.5 óra sülés után kiveszünk egy darabot,megvárjuk amíg langyosra hűl és előkóstolunk.Ha nekünk pont jó állagú,akkor leszürjük a tepertőt,a zsírt pedig konyharuhával letakarva hideg helyre tesszük.{le lehet venni hamarabb is,ha barnul,de mindig kóstoljuk meg,mielőtt levesszük.Ha még nyúlós,akkor vegyük kisebb lángra és úgy süssük,mert az égett tepertőt még a kutya se eszi meg}Ha langyosra hűlt,akkor óvatosan leöntjük a zsírt egy megfelelő méretű tárolóedénybe és lezárjuk,hideg helyen tároljuk.A törmelékes aljat pedig eltesszük tepertőspogácsaalapnak.




14 megjegyzés:

  1. Világ egyik legjobb kajája,friss kenyérrel:)

    VálaszTörlés
  2. Gyerekkoromban ettem, amit a mamám sütött. Na, az finom volt....
    Boltit még sosem kívántam meg. Maradok a tiédnél akkor, mert én meg sosem sütöttem, de most a fortélyokat megjegyeztem:)

    VálaszTörlés
  3. Rengeteget ettük mi is. Kint a földön, amikor dolgoztunk anyuékkal a háztájiban. Én akkor rá is untam. Azért évente 1-2 alkalommal csinálok.

    VálaszTörlés
  4. Imádom, csak úgy magában kenyér nélkül is elrágcsálóm :D

    VálaszTörlés
  5. Tegnap este ezt vacsoráztam. Én nem tudok sütni de piacon rendeltem potyadékot abból ma csinálok tepertős pogácsát Horváth Ilona receptje alapján. Rég ettem és nekem is a gyerekkorom ízei közt szerepel.
    Amikor nagymamám havonta sütötte, hogy legyen a bödönben zsír az volt az igazi finom házi zsír!
    Jól el nosztalgiáztam! :)

    VálaszTörlés
  6. Lenne egy kérdésem a hátszalonna a zsírszalonna? Most hallottam egy közelben lévő vágóhídról, ahol kiszolgálnak egyéni vásárlókat is. Ha elmegyünk,ne nézzenek hülyének.
    Igazad van, igazi finom töpörtyűt sajnos nem lehet kapni.
    A tied nagyon guszta, az ember kedvet kap ebben a cudar időben a zsírsütéshez!

    VálaszTörlés
  7. Ditta!

    I love tepertő!:-D{lilahagymával}

    Trinity!

    Szerintem nincs nagy fortélya,egyszerűen figyelni és kóstolni kell.

    Mónika!

    Hát igen.Rendkívűl strapabíró étel.

    Bianka!

    Ha jó roppanósra van kisütve,tényleg nem kell hozzá kenyér sem.

    Mary!

    Örülök,hogy nosztalgiáztál.És persze,hogy jót vacsoráztál.

    Tatin.

    Ismereteim szerint a hátszalonna a zsírszalonna.Van a hasaljaszalonna,az a disznó hasának az alja{mint nevében benne van}abból pörcöt lehet készíteni.Ezeket tenyérnyi nagyságúra vágjuk és bekockázzuk majd a tepertővel együtt kisütjük.{szokták császárszalonnának is hívni}.
    De ha simán zsírnakvaló szalonnát kérsz akkor is jó.

    VálaszTörlés
  8. Azért nem tudunk finom ropogós tepertőt sütni, mert a vágóhidakon koppasztják a malackát és nem perzselik. A másik dolog, hogy nem kukoricán hízlalják, hanem tápon. A harmedik dolog, hogy ezek kb: 1 éves "malackák" és nem 2 éves disznók, tehát nincsenek megéreve a vágásra. A kocsonyahúst szoktam átperzselni , mivel gáztűzhelyem van , ég és föld az íze. Megpróbálom a szalonnát is, de ez egy kicsit macerásabb. Elnézést az okosságért.

    VálaszTörlés
  9. Névtelen!

    Ez nem okoskodás,hanem tapasztalat s mint ilyen,örülök,hogy megosztod velünk.
    Igazad van,ezek tényleg befolyásolják a tepertő milyenségét,bár azzal vitatkoznék,hogy a disznó életkora hat a milyenségre.Az csak arra hat,hogy milyen vastag tepertőd lesz.A két éves disznónak nagyon vastag a szalonnarétege,tovább tart sütni.
    A táppal való etetés eredménye az ízben jön elő,a kukoricán nevelt disznó tepertőjének íze tényleg finomabb,mert enyhén kukorica ízű.
    Áldjuk a szerencsét hogy nem halliszttel etetik őket,mint oly sok országban.

    A kopasztásnál használt forró víz felpuhítja a bőrt,így tényleg élvezhetetlen később,de azt le lehet vágni és anélkül kisütni.Van aki így szereti.
    Bár ilyenkor ont a bőr ropogóssága veszik el.

    VálaszTörlés
  10. A napokban volt részem tepertősütésben, egy 2 mázsás cocikát dolgoztunk fel, isteni finom lett, napok óta tepertőn élek.:)) A tieden is látszik, hogy fincsi.

    Nagyon Boldog, Békés Karácsonyi Ünnepeket Kívánok!!

    VálaszTörlés
  11. Békés, Boldog Karácsonyt kívánok neked!

    VálaszTörlés
  12. Belly,Boldog, békés Karácsonyt kívánok Neked és szeretteidnek!:-))

    VálaszTörlés
  13. Békés,Boldog karácsonyt kívánok!

    VálaszTörlés
  14. Én is kellemes karácsonyi ünnepeket kívánok Neked és a családodnak! Teljen békességben, boldogságban, szeretetben! :-DDD

    VálaszTörlés