kedd, november 17, 2009

Marlenka


Az egész a házi sűrített tejjel kezdődött.Mire szerettem volna valamit kezdeni vele,fogta magát és tálkástul eltünt a hűtőből.Mivel a macska a hűtőt nem tudja kinyitni{már próbálkozott vele}így első számú gyanúsított a férjem maradt.
Ártatlan,nagy,kerek bociszemekkel biztosított róla,hogy ő egy kummányi tálka tejet nem látott a hűtőben,hát még sűrítve.
2 óra múlva legalább a tálka meglett,hirtelen bukkant fel a mosogató csepegtetőjében,hófehérre mosva.De minek feszegessem továbbra a dolgokat?:-).
Aztán napirendre került a közelgő szülinapja,én pedig fogtam egy tollat és papírt,összeírtam a sűrített tejnél kommentelők nevét és ötleteit és rendeztem egy kis sorsolást,szilárdan eltökélve,hogy bármi lesz a végeredmény,azt kapja desszertnek.Akár Bailey's-t is.
Biztos kézzel nyúltam a tutiba.Kihúztam:



És az általa javasolt Marlenkát Csokiparány Csengétől.Így ellátogattam Csengéhez,ahol rögvest elkapott a harctéri idegesség,olvasván olyat:


-hogy nem mindig sikerül
-macerás
-1 egész nap kell rá{holott nekem csak 1/2 napom volt,ebből a felét lefoglalta egy kislány szülinapi tortája}
-a tésztát sütés előtt 3 órát pihentetjük stb...stb....


Már épp kegyes csaláshoz akartam folyamodni,mikor feltünt,hogy a tészta alig különbözik anyósom mézeskrémesének tésztájától,azt meg nem kell órákon át pihentetni.{Ez a mézeskrémes recept nagyon furcsa körülmények között akadt a kezembe,azóta hiszek a természetfelettiben.Komolyan.}Elő is keresetem az 1973-ban leírt receptet,{KöBö 10 éves volt ekkor.Én meg még csak gondolatban sem léteztem.}megnyugodtam és jegeltem a témát most vasárnapig.


Marlenka


Tészta:

  • 6 ek tej
  • 1 tojás
  • 15 dkg cukor
  • 10 dkg vaj
  • 3 ek méz
  • 45 dkg liszt
  • 1 kk szódabikarbóna


A tejet,a tojást,a cukrot,vajat,mézet gőz felett addig kavarjuk,amíg a cukor,méz,vaj elolvad.Langyosra hűtjük és hozzáadunk 45 dkg lisztet,melybe belekevertünk alaposan 1 kk szódabikarbónát.6 részre osztjuk azonnal és a tepsi hátuljának méretére kinyújtva{nem szakad}sütőpapíron,a tepsi hátlapján megsütjük,közepes lángon.Ha a széle barnul,kész van.Ilyenkor még lágy,óvatosan,sütőpapírostól vegyük le és hagyjuk kihűlni a lapokat.Minden laphoz új papír kell.Hűlés után a lapok koppkemények lesznek és törnek,tehát óvatosan bánjunk velük.
A tepsim mérete 30*17 cm{Nagyim kis zománcos tepsije,jó 80 éves:-)}
Elkészítjük a krémet.


Itt teljesen a Csenge által leírt turbókrémet használtam,mert féltem hogy a sűrített tejem nem karamellizálódna meg csak úgy magától.

Krém

  • 1/2 csésze kristálycukor{125 ml}
  • 500 ml sűrített tej
  • 1/2 csésze liszt{125 ml}
  • 8 dkg darált dió
  • 35 dkg vaj
A kristálycukrot karamellizáljuk,majd kevés sűrített tejjel felöntjük.A tej összekapja a karamellt egy tömbbe,de ne ijedjünk meg,tovább kevergetve röpke 7-8 perc után felolvad.A maradék tejet csomómentesre keverjük a liszttel és a dióval,ha a karamell felolvadt hozzákeverjük.Besűrítjük pudingállagúra,kis hülés után belekavarjuk a vajat..Kihűtve kenjük a lapokra,lehetőleg egyenletesen elosztva.Tetejére is jusson krém,melyet megszórhatunk darált vagy apróra vagdalt dióval.

Az egész miskulancia,nyújtás,sütés,hűtés,krémezés 3 órát vett el az életemből,mosogatással együtt.Sajnos csak másnap tudjuk szeletelni,ha hideg helyre tesszük akkor még tovább kell várni vele.



Most már értem miért rajonganak oly sokan ezért a sütiért!


Életveszélyesen,azonnali függőséget okozó,eszelősen finom,puha tejkaramellás dióval töltött mézes lapok.


A dió nem dominál csak a harmadik napon.Amikor már csak egy kis kocka van belőle.Akkor a legfinomabb.Addig csak megőrülsz tőle/érte.Garantáltan nem tudod abbahagyni.

19 megjegyzés:

  1. Jajajjj, ezt most úgy megkóstolnám!

    VálaszTörlés
  2. :))) Jó ötlet volt.

    A süti pedig nagyon jól néz ki, még nem ettem, de most 1-2 kockát ki tudnék végezni.

    VálaszTörlés
  3. Egycsipet!
    Köszi.
    Vegyél nyugodtan:-)

    VálaszTörlés
  4. Én sem ettem még ilyet, de tényleg nagyon jól néz ki.

    VálaszTörlés
  5. Ugy látom már megint -hamarosan- fel kell bosszantanom a fürdőszoba mérleget. Belly ne tedd ezt velem.... Épp ma este döntöttem el, hogy se vacsi, se semmi, de ugy látom nem fog bejönni. Na de három napig kell várni, hogy minden izt érezzek? - hát micsoda egy kinzás ez kérem szépen :-)
    Bizti kipróbálom, és gratula Neked.

    VálaszTörlés
  6. Puszedli!
    Köszönöm.
    Viki!
    :-DDDDDDDD.Köszönöm.
    Kellett neked gasztroblogot nézni.Majd fogyókúrázol holnap:-).
    Gyógyulj meg minnél előbb.

    VálaszTörlés
  7. Nem találok szavakat. Szuper vagy! Hetek óta készülök, rá, s ha hiszed ha nem épp ma gondoltam rá, hogy anyósom kakaós mézes lapjából csinálom.:))

    VálaszTörlés
  8. Szűzanyám! Ilyet még nem láttam! És most rögtön megkóstolnám!!!

    Pedig hogy nyomultam a Bailey's-el :-)))

    VálaszTörlés
  9. Mónika!
    Úgy látszik fogtam az agyhullámaid:-D.
    Szerintem bármely mézes lapból jó,bár nem ettem még eredeti Marlenkát.Viszont ez fenomenális.
    Viki!
    Vegyél nyugodtan:-D
    Baley's meg lesz karácsonykor.

    VálaszTörlés
  10. Karamell, karamell!
    Ettol dagad am a mell.
    Marlenka, Marlenka,
    Jer ide a hasamba,
    Becsusztatlak En a szamba,
    Utana kuldok egy kettot meg beloled lefele,
    Hisz Beloled itt Nalam nem stimmel az 1x1!
    BELLY reci nem irta
    Hanyat is ehetek naponta!
    IIIGY EZ a gond"" MEGOLDVA!

    Koszi ezt a fini recit BELLYM! ILDIKO

    VálaszTörlés
  11. Ildikó!
    :-DDDDDDDDDDDDD.Szuper a vers:-DDDDDD

    VálaszTörlés
  12. Ez csodás! Már kétszer nekirugaszkodtam a marlenkának, de aztán meggondoltam. Kicsit macerás. Jövök inkább hozzád a készért :D

    VálaszTörlés
  13. Wise Lady!
    Köszönöm.
    Itt mindig vár rád egy szelet:-)

    VálaszTörlés
  14. Ujujujjjjjj....Nem maradt egy icuri-picuri sem-elkéstem, igaz??:(((

    VálaszTörlés
  15. Trin!
    Megsúgom,van még egy kocka de félrevan téve a barátnőmnek a mélybe a legközelebbi találkozásunkig.Ha gondolod a felét odaröptetem.

    VálaszTörlés
  16. Már régóta szemezek Csokipari receptjével, de még én sem mertem nekilátni. A leírásod alapján bátrabb lettem, lehet, hogy jövő héten megpróbálom!?

    VálaszTörlés
  17. Anyám de gyönyörű lett!!!:-))

    VálaszTörlés
  18. Szupi recept Belly! Édes sűrített tejet hsználsz hozzá vagy cukrozatlant??? Szeretném kipróbálni!

    VálaszTörlés
  19. Szia névtelen!

    Úgy emlékszem cukrozott sűrített tej volt,tubusos,Oké márkájú.
    Remélem segítettem.

    VálaszTörlés