szerda, szeptember 30, 2009

Fahéjas-mézes almalekvár


Egyre jobban készülődök a télre.Rengeteg időm megy el mostanság olyasféle munkálatokra,mint lecsóeltevés,szilvalekvárfőzés{nem sütőben sült.Egyszer nagyon megjártam vele.Kifolyt és alig tudtam levakarni a sütő aljáról.Azóta inkább ülök a tűzhely előtt,egyik kezemben fakanállal kavarom a lekvárt,másik kezemben pedig könyvet tartva olvasok.Úgy repül az idő,hogy csak na!}szilva,alma,körtebefőtt dunsztolás,paradicsomlével való macera stb,stb.

Élvezem.

Szeretem eltenni ezeket az ízeket és télen{van mikor hamarabb}elővenni pl.a lecsót és csak ráönteni a frissen sült hagymára,készre főzni pár perc alatt,ráütni egy kis tojást,feltálalni egyszerű,fehér tányérban és kenyérrel nekiesni.A kanál ilyenkor csak diszítőelem.Majd amikor jóllakunk,hallgatjuk a kályha pattogását és jó arra gondolni,hogy igaz,hogy volt egy kis munka ezzel a lecsóval de annyira megérte.Nyomába se ér a boltinak,soha olyat nem készíthet az ember a silány paradicsomlében úszkáló pár karika paprikából,mint az általa eltett,nyári ízekkel teli lecsóból.

Várom a telet.

Süteményfronton a tél nálunk jóformán semmi másból nem áll,mint nagymamám almás linzerjéből.Volt olyan tél amikor hetente sütöttem 1 nagy tepsivel és nem tudtunk betelni vele.5 éve telepítette KöBö az almafákat.1 savanyú fajtát nekem{annyira savanyú,hogy ha megeszed 5 másodpercen belül garantáltan pliszírozva lesz a szád.De én ezt szeretem.}Az ő fáján,édes,lágy ízű almák teremnek és ennek a két fának a termését szoktam összereszelni ha frissen,érés idején készítem,illetve öszzefőzni,ha a télre készülök.Az ízhatás frenetikus,nem tudja az ember abbahagyni,ha egyszer megkóstolta.Mind a lekvárt,mind a linzert.Persze nem állítom,hogy ez igazi lekvár,mert az alma nem fő szét annyira,hogy annak lehessen hívni,de nem is dzsem,mert nem darabosan lekváros.Van aki Quittinnel teszi el,így zselésedik egy picit,de nekem így jó.

Fahéjas-mézes almalekvár
  • 3 kg alma
  • méz ízlés szerint{sok méz nem jó,mert folyós lesz a reszelt alma a főzés végére}
  • cukor ízlés szerint
  • Kb.1 ek fahéj
Az almát meghámozzuk,magrekeszét eltávoltjuk és lereszeljük a reszelő durvábbik fokán{vagy a hagyományos nokedliszaggatón.Ujjakra vigyázni!}Kevés cukorral meghintjük és állni hagyjuk egy 1/2 órát.Amikor levet eresztett,kinyomkodjuk,rátesszük a fahéjat,a mézet,cukrot{kóstolni szabad,sőt!!!!} és lassú tűzön addig kavargatjuk,amíg az összes levét el nem fövi.Ha a fakanalat végighúzzuk a lábas alján és a nyomában nincs sustorgó almalé,készen van.Tiszta,fertőtlenített üvegekbe tesszük{ Az üveget ne hipózzuk.Ettem már vendégségben olyan savanyúuborkát aminek semmilyen más íze nem volt mint hipó.Rettenetes volt.Mintha egy csomag steril vattát rágtam volna}tetejére kicsi szalicilt rakunk,lekötjük és fejreállítva szárazdunsztba tesszük,hagy pihenjenek 3-4 napig a sok paplan,kabát alatt,míg ki nem hűlnek és mehetnek is a kamrapolcra,majd idővel a sütibe.






7 megjegyzés:

  1. Hú, de jól hangzik. Karácsonyillatú az írásod. ;))

    VálaszTörlés
  2. Nagyon finom lehet fahéjas/mézesen ... Nekem is muszáj valamit csinálnom, mert a vihar levert egy csomó almát a fáról. Holnap állok neki a befőzésnek. Nem ismertem ezt a receptet, de kíváncsivá tett, hogy a méz mit követ el az almával :-))
    Nagyon szép az új ruhád! :-))

    VálaszTörlés
  3. Nagyon ügyes vagy. Kár hogy semmire nincs időm, örökké rohanok, pedig terveim nekem is voltak. Talán lecsót én is teszek.
    Kukk be hozzám!

    VálaszTörlés
  4. Tavaly narancsos-mézeskalácsfűszeres almalekvárt főztem karácsonykor :-) Sütikbe, nyami!

    Nem csípem a telet. Egyáltalán. De annyira jólesett olvasni az írásodat a pattogó tűzről és az almás sütemény illatáról, hogy egész bizakodva tekintek a tél elibe :-)

    VálaszTörlés
  5. Egycsipet!
    Nagyon várom a karácsonyt.Tulajdonképpen minden évszakot szeretek,mert mindegyikben találok valami jót.
    Yasmine!
    Finom,nagyon!Csak ahogy írtam ne tegyél sok mézet,mert a méz folyóssá teszi az almát.Nekem is tetszik egyenlöre az új ruhám,szokjuk még egymást.Eredetileg másra gondoltam,de most már jó:-)
    Mónika!
    Hát igen,ha sok a dolga az embernek,akkor nem tehet mást.Ezek pedig sok munkát igényelnek.Megyek hozzád.

    VálaszTörlés
  6. Viki!
    A hideget és a csúszós utakat,késő vonatokat én is utálom,jajj de nagyon.Az ilyen emlékek,tervezések teszik szeretettelivé a télre való várakozást,nem más!

    VálaszTörlés
  7. Nagyon jól hangzik, megcsinálom, megkaptam az ihletet tőled:)Köszönöm

    VálaszTörlés