kedd, november 23, 2010

Orosz mézeskenyér/mézeskalács



Nagyon régóta szemezgettem ezzel a recepttel.


Egész pontosan Mary Poppins elolvasása óta vagyok kíváncsi egy ilyen típusú kalácsra,bár ott gyömbéres kalácsot eszik Jane és Michael.
Viszont nemrégiben kezembe került Katherine Mansfield:Egy csésze tea c.novelláskötete,amelyben az egyik idős hölgyet annyira megbánt és összezavar két szerelmes,hogy a hölgy elfelejti megvenni a sétái végén a jutalmat jelentő szelet mézeskalácsot,amiben mindig meglepetésül szolgál ha mandulát talál.


Milyen lehet a szeletelt mézeskalács?
Hiszen itt a mézeskalács kemény,kicsi,különböző formára kivágott, figurás,felcicomázott,legtöbbször karácsonykor fellelhető édesség.Van még a mézes puszedli és annyi.
Ismereteim szerint.


Épp ezért örültem meg,amikor megláttam ezt a receptet és elég sok ideig tartó gondolkodás után belevágtam.


Nem különbözik más kavarós sütiktől,mondhatni egy mézes püspökkenyér mandulával és datolyával.


Finom,mézes,gyümölcsös és jó sokáig puha marad.


Orosz mézeskalács

  • 150 gr méz
  • 50 gr vaj
  • 150 gr datolya
  • 1 tojás 
  • 75 gr barna nádcukor
  • csipet só
  • 1 tk őrölt faéj
  • 1/2 tk őrölt kardamom
  • 1/2 tk őrölt szerecsendió
  • 10 dkg durvára vágot mandula
  • 300 gr liszt
  • 1 tk sütőpor
  • 3-4 ek tej
Díszítés
  • 10 db mandula
  • 10 db félbevágott cukrozott vagy befőtt cseresznye
A vajat és a mézet felforrósítjuk,majd langyosra hűtjük.A sütőt előmelegítjük 180 fokra.A datolyát kimagozzuk,majd durvára vágjuk.A tojást a cukorral,sóval és fűszerekkel krémesre keverjük,majd hozzáadjuk a vajas-mézes masszát,a mandulát és a datolyát.A sütőporos lisztet rászitáljuk és kevés tej hozzáadásával simára keverjük.
A formába töltjük és elsimítjuk a tetejét.
A tetejét kidíszitjük mandulával és cseresznyével.
Sütőben 3-as fokozaton{kb 160-180 fok}55-60 percig sütjük vagy tűpróbázunk.
A formában hagyjuk kihűlni.



A cseresznyét meg a mandulát nem árt kicsit belenyomkodni a tésztába,mert úgy jártok mint én,vagyis szeletelésnél lepotyog.
1 kanál tejszín pedig igazán passzol hozzá.







7 megjegyzés:

  1. Aztarézfánfütyülőrézangyalát! Ezért most nagyon ooodavagyooook! Már viszem is a mézes kenyérke receptjét! Zseniális!!! :)))

    VálaszTörlés
  2. nagyon finom lehet, igazán gusztán néz ki

    VálaszTörlés
  3. Hűha! Csak nyelkedek és nyelkedek, ez valami isteni lehet!!

    VálaszTörlés
  4. Imádom a mézes sütiket! :) Ezt is bírnám!

    VálaszTörlés
  5. Én is lopok tőled:DDD Szuper!!!!! Meg kellene sütnöm, de épp ma szólt a "főnököm", hogy idén állítsam le magam:(

    VálaszTörlés
  6. Ejha! Most hirtelenjében nem is tudom, szerencse vagy sem, hogy itthon főleg én szeretem a datolyát (és más aszalt gyümölcsöt) ... ha megsütöm, nagy része az én tányéromon fog landolni. Azt hiszem vállalom a kockázatot :) Nagyon csábító :)

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm a kedves hozzászólásokat csajok!

    Trin!

    Lassan nekem is le kell állnom,mert megcsömörlünk karácsonyig:-)

    VálaszTörlés