kedd, július 21, 2009

resztelt kacsamáj-Régi vasárnapi ebédek

Amíg másnak a húsleves és a rántott hús sült krumplival jelenti a gyerekkori vasárnapi ebédek emlékét,nálunk a húsleves után resztelt máj volt,krumplipürével.Mert az nem macerás.Nem kell kloppfolni,pepecselni vele órákon át és az ember lába nem szakad le,amíg álltában forgatja a hússzeleteket,hogy aztán elkeseredve figyelje amint gyerekei lopkodják a husit,ebédre alig marad és a sütés-főzés illatától eltelve ő már nem is vágyik rá tulajdonképpen-mondá anyám,mikor megérdeklődtem,hogy nálunk miért volt máj.Nem mintha nem szerettem/szeretném volna/most is,mindig az edény körül sertepertéltem és félig nyersen szedegettem ki a májszeleteket,kóstolgatás címén.Nekem akkor és ott úgy volt finom.Ma már nem eszegetem félig nyersen,de a májszeretetem megmaradt,ami persze jelenti azt is,hogy vashiányos vérszegény vagyok.Ha kívánod a májat,az 3 dolog miatt lehetséges:
1,régen ettél májat
2,vashiányos vérszegény vagy
3,a kettő együtt

Amikor busszal jövök haza az éjszakai műszakból-ami még csak véletlenül sem áll meg a házunk előtt lévő buszmegállóban,hála a vezetőség okos döntésének-leszállva,a templom mellett,kis boltok vannak.Eddig nem sok figyelmet szenteltem nekik,kivéve a turinak.De mostanában az egyik élelmiszerbolt elé nagy fekete táblát helyeztek ki,melyen krétával írt szöveg jelzi,hogy jelenleg mi akciós.Ma a kacsamáj volt soros és azt hiszem a 200 ft egy 1/2 kg-os csomagért nem volt sok.És még a szavatossági ideje is jó volt.Vették is mint a cukrot,tekintve,hogy egy kis kacsa 500 ft/db áron kelleti magát a piacon és akkor még nem is beszéltünk a felneveléséről.Miután sikerült elhalásznom az utolsó csomagot egy idős és roppant idegessé vált hölgy elől,büszkén vonszoltam haza megfáradt testemet,KöBönek bejelentettem,hogy ma máj lesz és hagyjon aludni.5 óra múlva pedig neki álltam resztelni a májat:-).Ami tényleg nem macerás:-)

Resztelt kacsamáj
  • 3 nagy fej hagyma{mi hagymásan szeretjük}
  • olaj{anyu zsírral készítette,úgy finomabb szerintem,de az egészség miatt és mert nem tartok otthon zsírt,ezzel készült}
  • bors
  • 1 ek majoránna
  • pirospaprika
A hagymát apró kockákra vágjuk és bőséges olajban{ez lesz a szaft},a sóval és a borssal aranysárgára pirítjuk,mikor jó,beletesszük a májat és állandóan kevergetve,pár perc alatt megpároljuk.Ha a kivett májdarab félbevágva még pirosas-rózsaszínes,akkor még kevergesd tovább,{Persze van aki így szereti,mint pl.én:-),de KöBö úgy szereti ha teljesen át van sütve.}és add hozzá a majorannát, majd a vége előtt pár másodperccel a pirospaprikát,de ezzel már jóformán csak átforgatjuk,de nem sütjük,mert keserű lesz.Kóstold meg és ha kell sózd és borsozd még.Figyelem!Mivel máj,hajlamos a durrogtatásra és leégésre,ezért kell folytonosan kevergetni.A hagymához tett só pedig nem keményíti meg se a kacsamájat,se a csirkemájat{ez a sertésmájra jellemzőbb inkább}és még másnap is puha marad.

Szalóki Ágira pedig mostanában nagyon rá vagyok kattanva.A hangja gyönyörű.




7 megjegyzés:

  1. Mindig is nagy voltam abban, hogy az utolsó darabokat mások elől megkaparintsam.... :DD

    Ez a dal... jaj, énekeltem nálad egy kicsit! :D

    VálaszTörlés
  2. Szepyke!
    :-)))))).
    Ugye,hogy szép a dal?Mostanában én is nagyon sokat éneklem:-)Most Karádytól akarom meghallgatni,mert eredetiben ő énekli.

    VálaszTörlés
  3. Resztelt máj! Nálunk is sláger volt - ahogy mondod: kevés meló, finom kaja!

    Kacsamáj... Kérek! Jól levadásztad, a néni ébredjen hamarabb :-)))

    Ne is mondd: Zuram a tésztát ette nyersen, a gyúrt tésztát, amiből utána túrós tészta lett... Jesszus!

    VálaszTörlés
  4. Ohh, ez nálunk csirkemáj volt és sok-sok-sok friss, puha kenyér. :))) Mindig nagyon szerettem, de én eddig talán ha egyszer csináltam.

    Én nem énekelek, szerintem kitagadnának itthonról, de hallgatóztam. :D

    VálaszTörlés
  5. Viki!
    Az öreg nénik valahogy mostanában nem lopták be magukat a szívembe:-)
    Egycsipet!
    Kit érdekel,hogy mit mondanak:-)Én biza énekelek és sokszor direkt hamisan{vagy nem is direkt?:-)}Otthon nálunk is csirkemájból volt,de nagyon finom így is.

    VálaszTörlés
  6. Viki!
    Az öreg nénik valahogy mostanában nem lopták be magukat a szívembe:-)
    Egycsipet!
    Kit érdekel,hogy mit mondanak:-)Én biza énekelek és sokszor direkt hamisan{vagy nem is direkt?:-)}Otthon nálunk is csirkemájból volt,de nagyon finom így is.

    VálaszTörlés
  7. Mázlista! Ilyen árom kacsamájat venni! Amúgy ezt a kaját én is nagyon szeretem, csinálom is viszonylag sűrün, de még soha nem csináltam kacsamájból, sőt nem is ettem még soha kacsamájat.

    VálaszTörlés