péntek, április 17, 2009

Fehérkenyér



Kenyeret sütöttem.Egész pontosan tegnap este 21:05-kor tört rám a kényszer,hogy most,máris,azonnal és nem tovább.



Eddig tartott a kovásztól és az öregtésztától való kényszeres félelmem{Igazán megérdemelnék egy tanulmányt,egy flancos,rólam elnevezett fóbiával:-D}Szóval a gépet kikapcsoltam és belavíroztam a konyhába teljes harci díszben,Limara öregtészta receptjével és egy férjjel a sarkamban,aki aggódó hangon érdeklődött,hogy vajh mit szándékszok tenni ily késői órán.A válasz{öregtésztát gyártok}nem igazán nyugtatta meg,pláne mikor elárultam,hogy a holnapi kenyerünkhöz kell.Jól emlékezett három kovászkísérletemre,melyek közül kettőt úgy elfelejtettem,ahogy illik,a harmadik meg be se indult.KöBö szerint öngyilkos lett,mert rájött arra,hogy úgyis kínkeservek között éhenhalna.A DNK-ról nem is beszélve,ami csak a sütésig sikerült majd úgy kellett szó szerint kivésni a jénaiból,hiába szórtam alá,köré,mögé vagy 1/2 kg lisztet.

Így hát elkönyveltem magamban,hogy ez is azok közé a dolgok közé tartozik,amiről örök életre le kell mondanom,de a múltkori kifli sikere{rendszeres vendég azóta}egyre csak érlelte bennem a bátorságot.Szóval összeállítottam a tésztát és leültem az előszobába meggyúrni és a nyitott szobaajtón át Fábryt hallgattam.Annyira belemerültem a vihogásba{meg KöBö megjegyzéseibe},hogy csak bő 15 perc múlva eszméltem:Emberek én gyúrok!Kitettem a konyhába a cuccost és reggel 10-ig meg sem mertem még csak a kendő sarkát sem fogni,nemhogy megemelni.Hhhhmmm,de azután...

Teljes örömmel vetettem magam a gyúrásba,kelesztésbe.formázásba,sütésbe és a dicséretbe!Mert az is volt ám!{Még szép..:-D}Mivel száz szónak is egy a vége{ez nálam néha fordítva igaz}íme a recept.



Fehérkenyér


  • 2,7 dl langyos víz

  • 2 csapott tk.só

  • 2 ek olivaolaj

  • 1 tk.ecet

  • 25 dk öregtészta

  • 40 dk simaliszt

  • 10 dk rétesliszt

  • 1 tk cukor

  • 1 dk élesztő

Semmit nem futtattam,az élesztőt csak úgy belemorzsoltam a listbe és hozzáadva a többi hozzávalót,sima,rugalmas tésztává dagasztottam.1 órán át kelesztettem,majd ismét átgyúrtam,megformáztam és 20 percig a sütőtepsiben hagytam még kelni.Míg pihent a tészta,előmelegítettem a sütőt 3-as fokozaton.Pihentetés után behelyeztem a sütőbe és betettem vele együtt egy kis lábas vízet,hogy jó gőzős legyen az ájer bent.Amikor a színe megközelítette az általam vártat,kivettem a vízesbádogot és tovább sütöttem teljes megelégedésemig:-D{5-ös fokozaton sütöttem végig}


Egyet sajnálok csak.Hiába spricceltem meg a tetejét hideg vízzel,nem lett cserepes.Viszont jól kiforrt sülés közben,amiről nálunk úgy tartják,az az igazán jó kenyér.KöBö szerint olyan mint a bolti,csak finomabb.Erre varjál gombot!

És hogy teljes legyen az élet,húsos paprikáskrumplival avattuk fel:-D

Hálám örökké üldözni fog Limara!{csak el ne kapjon:-D}


Az öregtészta receptje itt található





6 megjegyzés:

  1. Köszönöm, hogy olvasol:))))))))))

    VálaszTörlés
  2. Csodaszép lett az első kenyered, büszke lehetsz rá, gratulálok! :)) A sütő aljába betett víz kevés a cserepes kenyérhez sajnos, ha cserepeket is szeretnél, akkor tedd a kenyeret sütőzacskóba. Abban megreked annyi gőz, amitől szép fényes héjú cserepes kenyérkéd lehet, bár szerintem így is tökéletes! :)))

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Így is úgy örülök,mint hangya a t...-nek:-DDD.És annyira finom!!!{most már kénytelen leszek amúgy is sütni,mert ott a hűtőben a többi nyanya:-D}

    VálaszTörlés
  4. Nálunk is ez a legszebb bók, hogy olyan, mint a "bóti" :-)))

    Gyönyörű a kenyér, nagyon ügyes vagy! Innentől nem lesz leállás, meglásd! Cserepekhez próbáld ki Limara által ajánlott sütőzacskót (Alufix, legnagyobb méret) vagy egy vízbe áztatott római tálat. Itt most hűl a konyhában egy zacskós (és cserepes!) kerek cipó :-)

    Én is imádom Fábryt!!

    VálaszTörlés
  5. Szia!

    Nem,biztos,hogy nem lesz leállás:-D.Az én becses férjuram most sajtos kenyeret kért,mondván azt rengeteget evett amikor a sógorom egy pékségben dolgozott.Hát majd most meglátom,tudok e olyat.És most már elhatároztam magam,hogy amint kifogy jöhet a következő adag{a jézus-ismertebb nevén férj- pedig beígért egy kenyérsütőt csak még nem tudom mikor kapom meg:-D}

    VálaszTörlés