szombat, december 26, 2009

Beigli krónika



Mivel egy napom volt csak minden elkészítésére{24-e}így képeket nem tudtam csinálni.Mire tudtam volna,jöttek a vendégek és minden szépen,sorban beraktározodott a gyomrokba.A képek hiányát én nem bánom,sokkal nagyobb öröm volt nézni,hogy hogy esznek a barátaink és hogy fogy el minden amit készítettem.


Menü:


Halászlé vasutas módra
{reggel a vasutasnőnket kérdeztem meg,hogy ő hogy csinálja.Finom lett nagyon}


Karaj kolbásszal töltve


Rántott csirkemell


Kacsasült


Sült burgonya


Gombás rizs


Burgonypüré


Töltött káposzta


Mézes krémes


Beigli{mákos és diós}


Krumplis Pogácsa


Hát ennyi telt tőlem,többre nem futotta az erőmből,mert még takarítani és öltözködni is kellett.


A beiglit külön kiemelem.


Amikor Belly összekerült a férjével,az első közös karácsonyon elhatározta,hogy beiglit fog sütni.Minden flottul ment,kivette a sütőből a gyönyörű pirosas-barnára sült tésztát és nyugtázta,hogy az vetekszik egy kisebb ólomcső súlyával,keménységre pláne.Felszelni nem lehetett,mert a kés nem vitte.Belly azért kirakta az ünnepi asztalra,férj{akkor még barát}megjegyezte,hogy csak lakkal kellene lefújni és meglenne az örök asztaldísz.
Belly jegelte a témát 3 évre,de mivel a dolgot soha nem adja fel{csak később valósít}megkérte az anyját{aki idestova 20 éve nem sütött beiglit}hogy süssenek egyet.Mivel 2 lüke nő került egy légtérbe,nem sok jó sült ki belőle,beigli pláne nem,felhívták a nagymamát{aki idestova 40 éve nem sütött beiglit}hogy hogysmintmerrehányméter.Na,elég jól sikerült,de a töltelék száraz és nyögvenyelős lett.
Belly ismét jegelte a témát 2 évre,majd tavaly megint próbálkozott,puha volt és finom,csak kicsit édes és lapos.
Többen meg is kérdezték,hogy miért nem tett csokimázat a zserbóra,így Belly csokimázat rakott a beiglire és eladta mint zserbót.Ízlett mindenkinek.


Aztán most Belly nekidurálta magát és keresgélni kezdett,mert a karácsony nem karácsony házi sütésű beigli nélkül.


Rá is lelt Kiskuktánál egy jó receptre,amely sokáig versenyzett Torkoskuckóéval.Húsvétra Mónikáé lesz kipróbálva.


Ez a recept viszont isteni.


Puha,omlós,márványos tetejű tészta és csak 1 rúd repedt ki:-)




Beigli

  • 1 kg liszt
  • 20 dkg vaj
  • 15 dkg zsír
  • 1 ek tejföl
  • 1 tojás 
  • 2 dl tej
  • 1 dkg élesztő
  • 1 csipet só
  • 8 dkg porcukor
Nagyon kemény tészta lesz belőle.Előző este összegyúrjuk és pihentetjük reggelig.6 darabba szedjük,vékonyra kisodorjuk{a keménység miatt kicsit nehezen megy}megtöltjük a töltelékkel,felsodorjuk és lekenjük tojássárgájával.30 percig meleg helyen száradni hagyjuk,majd lekenjük tojásfehérjével és hideg helyen hagyjuk kelni,így lesz szép márványos sütésnél{nálam 3 órát állt a hideg kisszobában}


Diós töltelék
  • 50 dkg darált dió
  • cukor
  • narancshéj
  • forró tej
Mákos töltelék
  • 50 dkg darált mák
  • cukor
  • citromhéj
  • forró tej
A darált diót majd a mákot összekeverjük a cukorral,citrom ill.narancshéjjal és annyi forró tejjel öntjük fel,hogy kenhető massza legyen.





13 megjegyzés:

  1. Ez annyira, de annyira jó! Örülök, hogy nem adtad fel!

    VálaszTörlés
  2. Belly, nagyon szép lett! Nekem mindegyik kirepedt, Te ügyesebb voltál!!! Örülök, hogy nektek is bejön. Igazából én is terveztem más reci kipróbálását, csak időhiány miatt tutira akartam menni, ezért a már beváltat vettem elő.

    VálaszTörlés
  3. Ezen nagyon jót mulattam, főleg mert úgy látom minden családban kardinális kérdés a beigli:) Én is kísérleteztem,míg meglett a nekünk tetsző,volt lapos,repedt, félig sületlen.....
    De a tied szép lett,és ez a lényeg,meg finom is!

    VálaszTörlés
  4. Mint ahogy a nagykönyvben írva vagyon!!!

    VálaszTörlés
  5. Mónika!

    :-D

    Citromfű!

    Köszi!

    Kiskukta!

    Köszi.Szerintem a tiéd is szép lett.A képek alapján választottam,nagyon nehezen tudtam dönteni a tiéd és Mónikáé között.

    Moha!

    Köszönöm.Igen,nekem kardinális kérdés,igaz anyu nem sütötte,sőt nagyi sem.De úgy gondoltam nálam attól még lehet,mert szeretem és mert tradicionális menü karácsonykor.

    Trin!

    Köszi!

    VálaszTörlés
  6. Képzeld,évek óta halogatom a bejglisütést,nálam Kiskukta,Mónika és Szepyke van versenyben,de a Tiéd gyönyörűűűűűű lett!:-)))
    Talán jövőre:-)))

    VálaszTörlés
  7. Kedves Belly,
    köszönöm a figyelmedet és a kedvességedet. Neked és minden Szerettednek Boldog Karácsonyt!

    VálaszTörlés
  8. Andi!

    Ez kiskukta receptje,próbáld ki nyugodtan jövőre.Nem fog csalódni,isteni finom,puha és omlós

    Nequilla!

    Nagyon szépen köszönöm:-)

    Szepy!
    Köszi.

    VálaszTörlés
  9. Tetszett a leírás :) ... Csokimáz a zserbóra ... :) ... Férjedurad sem kell a szomszédba küldeni egy kis csipkelődésért :)
    A beiglid szép lett, ügyes vagy!

    VálaszTörlés
  10. Jaj Belly! Régen nem nevettem ilyen jót mint a te beigli történeteden! Nagyon szép és érdekes a blogod, majd apránként végig fogom nézni. Kitünõen tudsz írni is, igazi érzéked van hozzá, gratulálok neked!
    nagyzsuzsa

    VálaszTörlés
  11. Zsuzsa!

    Nagyon köszönöm,hogy megnézted a blogom.
    És köszönöm a pozitív kritikát.
    Gyere máskor is.

    VálaszTörlés